➲ Анімація за півмільярда: як заробити на мережі «будинків піонерів»

➲ Анімація за півмільярда: як заробити на мережі «будинків піонерів»

У мережі дитячих центрів «Мастерславль» Віталія Сурвилло і дошкільнята, і підлітки можуть граючись навчатися безлічі професій – від сантехніка і будівельника до пілота і слідчого. Вкладення в проект перевищили 550 млн руб., які підприємець сподівається повернути за сім років

Віталій Сурвилло
Фото: Катерина Кузьміна/РБК

«Мастерславль» – справжнє місто майстрів, у якому всі «дорослі функції виконуються дітьми. На площі 6 тис. кв. м в одній з веж комплексу «Москва-сіті» вони самостійно, під наглядом педагогів, лікують і лагодять, вчать і торгують, стежать за порядком і чистотою. Діти у віці від 5 до 15 років можуть легко освоїти 150 професій. В місті діє своя валюта – «талант», яку можна як заробити на майстер-класах, так і витратити. Одноразово «Мастерславль» може вмістити близько 1,2 тис. дітей. Вартість за стандартне чотиригодинне перебування становить для дітей 1,1 тис. руб. в будні і 1,4 тис. руб. у вихідні, для батьків – 700 руб.

На 2015 рік заплановано відкриття ще трьох «Мастерславлей» в Москві і Санкт-Петербурзі, до 2017 року мережа повинна розширитися до семи центрів і охопити Уфи, Єкатеринбург і Краснодарський край, розповідає Сурвилло.

Франшиза не підійшла

Про створення центрів для професійного навчання з дитинства Сурвилло задумався, коли в його компанію Espro Development, будує складські приміщення, стали приходити робітники, нічого не тямлять в кладці. Четверо його дітей, розповідає Сурвилло, просять викликати сантехніка, коли в квартирі течуть труби, оскільки нічого не знають про водопостачання. Дізнавшись про інтерес бізнесмена до трудового виховання, його португальські партнери по Espro Development розповіли йому про мексиканської мережі KidZania (див. довідку).

KidZania – один з піонерів сегмента edutainment – навчання, поєднаного з розвагами. Перший місто KidZania, де немає дорослих і діти самі перуть речі, ловлять злочинців, печуть булки і лагодять авто, з’явився 15 років тому в Мехіко, зараз по всьому світу існує 16 таких міст. «В 2008-му я поїхав до Мадрида на переговори про покупку франшизи, але зіткнувся з декількома проблемами, – розповідає Сурвилло. – KidZania скрізь працює однаково: діти приходять, надягають форму лікарів, що дізнаються, а коли прийдуть через місяць, через рік, нічого не зміниться. А ми хотіли зробити «будинок піонерів» з кухлями, з нашою архітектурою, щоб діти ходили сюди постійно, тому що російські батьки стурбовані не стільки розвагою, скільки тим, щоб в голові їх чад щось залишилося. Цей варіант не проходив, KidZania не дозволяла нічого міняти». Крім того, за умов франшизи необхідно було вкласти не менше $20 млн (приблизно 1,3 млрд руб. за курсом ЦБ на 19 січня 2015 року) запуск проекту і виплачувати 5% роялті від виручки. Сурвилло порахував, що власний проект буде вигідніше.

У 2011-му він приступив до створення «Мастерславля»: 25 серпня був зареєстрований домен проекту, а 1 вересня – ЗАТ «Мастерславль». Приблизно в цей час Сурвилло встиг попрацювати помічником радника президента з соціальної політики Євгенія Юр’єва, але на держпідтримку більше не розраховує: «Міністерство освіти у курсі того, що ми робимо, але підтримує нас тільки на словах. Всі говорять про державно-приватне партнерство, але насправді воно ніде не реалізується. Переконаний: я роблю те, чим має займатися держава».

Хто володіє «Мастерславлем»?

За словами автора ідеї, девелопера Віталія Сурвилло, 100% акцій ЗАТ «Мастерславль» належить кіпрській компанії Gorod Masterov Ltd. Вона, у свою чергу, на 90% належить Millport Finance Ltd. (Британські Віргінські острови), а на 10% – кіпрській Tablion Ltd., яка належить португальської компанії Inoengenharia, що надає послуги в області нерухомості. Своїх партнерів Сурвилло не розкриває, але каже, що «всі інвестори – це фізичні особи».

Віце-прем’єр з соціальних питань Ольга Голодець була присутня на відкритті «Мастерславля» в листопаді 2014-го, каже Сурвилло. В апараті Голодець на запит РБК не відповіли.

Доларові кредити

За словами підприємця, загальні інвестиції в проект на початок 2015 року перевищили 550 млн руб., більшість кредитів, узятих на реалізацію проекту, – доларові. Банки-кредитори він не називає, але розповідає, що отримати гроші було дуже складно.

На старті він намагався залучити кредити в розмірі до 80% необхідних вкладень – близько $15 млн (приблизно 978 млн руб. за курсом ЦБ на 19 січня 2015 року), але навіть банки, знайомі з роботою Espro Development, пропонували максимум 20%.

Близько року Сурвилло витратив на досягнення домовленостей з IFC: корпорація погодилася профінансувати 30% проекту, але угода зірвалася – причини він не називає. «Це перша наша інвестиція у розважально-освітній проект такого типу, – говорилося в повідомленні IFC два роки тому. – Інвестиції в «Мастерславль» є частиною стратегії IFC в Росії, спрямованою на підтримку приватного сектора та сприяння економічному зростанню».

Не отримавши достатнього зовнішнього фінансування, Сурвилло спробував залучити спонсорів майстернях, щоб, наприклад, пілотів вчив «Аерофлот», а автомеханіків – АвтоВАЗ. У підсумку до проекту все-таки приєдналися Ощадбанк і мережа одежних магазинів Henderson: вони профінансували свої майстерні – «банк» і «будинок моди» відповідно. «Сума фінансової підтримки становить кілька десятків тисяч доларів, – підтвердив президент Henderson Рубен Арутюнян. – Ми порахували, що вкладення в розвиток майбутнього наших дітей необхідно, і погодилися підтримати «Мастерславль».

Представник Ощадбанку пояснив, що спонсорська підтримка «Мастерславля» – частина програми підвищення фінансової грамотності населення.

Підібрати місце виявилося теж нелегко, ділиться Сурвилло: після зриву угод з торговельно-розважальними центрами River Mall «Афимолл» вдалося орендувати приміщення в Evolution Tower – два поверхи на галереї, що зв’язує міст «Багратіон» і станцію метро «Виставковий». Відкриття мало відбутися ще у вересні 2013-го, але через затримки з фінансуванням і переробкою архітектури проекту відбулося лише роком пізніше. «Ми займалися «Мастерславлем» більше року, – розповідає керівник архітектурного бюро Nefa Project Гарольд Мосолов. – Інтер’єр кожної майстерні розроблявся індивідуально, але темпи сповільнювалися з-за проблем з фінансуванням».

«Мастерславль» в цифрах

90 млн руб. заробив «Мастерславль» в 2014 році

550 млн руб. склали загальні вкладення в проект

1100 руб. вартість 4-годинного перебування дитини в «Мастерславле» у будні

150 професій можна вивчити в місті майстрів

1200 дітей можуть відвідувати місто майстрів одноразово

500 тис. дітей повинні відвідувати «Мастерславль» щорічно, щоб проект став рентабельним

2,1 млн дітей у віці 5-15 років живуть в Москві і Підмосков’ї

Джерело: «Мастерславль»

Приміщення обходиться в $500 (близько 32,6 тис. руб.) за 1 кв. м в рік, і це основна частина витрат, що залежить від валютного курсу. Третина витрат – близько 7 млн руб. припадає на оплату праці 180 аніматорів, які працюють з дітьми. Витрати на утримання офісу маркетинг – це ще приблизно 20% витрат, розповідає Сурвилло.

Поки що вільний ринок

У листопаді, тобто в перший же місяць повноцінної роботи, вдалося продати 21 тис. квитків, з них 70% – дитячих, це принесло близько 20,6 млн руб. виручки, каже Сурвилло. Додаткові доходи принесла організація свят і платежі спонсорів, їх розмір в «Мастерславле» не розкривають.

До девальвації рубля бізнесмен планував окупити вкладення до 2018 року: для цього «Мастерславль» повинні були щорічно відвідувати не менше 500 тис. дітей. Тепер Сурвилло розраховує повернути гроші тільки через 7-9 років.

Московський ринок edutainment поки що майже вільний, вважає підприємець, в 2015 році він збирається відкрити в Манежі і Музеї Москви ще два центри, площі яких будуть менше, ніж у стартового «Мастерславля». Також на цей рік намічено відкриття міста майстрів на 5,4 тис. кв. м в петербурзькому торгцентре «Питерлэнд» – йому вже виплачений депозит. «Найближчим часом компанія повинна вийти на будівництво, згідно з договором», – розповіла керівник відділу продажів «Питерлэнда» Олександра Ніконова. В Уфі, Єкатеринбурзі і Краснодарському краї «Мастерславли» повинні заробити в 2017 році. В інших містах-мільйонниках Сурвилло готовий виступати співінвестором таких центрів.

Втім, конкуренти у «Мастерславлей» з’являються: петербурзька компанія «Кидбург» відкрила однойменні центри в Пітері (за три роки його відвідало близько 500 тис. дітей) і Ростові-на-Дону. У Москві «Кидбург» має відкритися навесні 2015 року в оновленому «Дитячому світі» на Луб’янці. «На даний момент укладено три договору франшизи: «Кидбург» в Брянську і Воронежі запускається в 2015 році, в Ярославлі – у 2016-му», – розповіла Марія Карамишева, директор з розвитку «Кидбурга». За її словами, орієнтовна сума інвестицій у регіональні проекти, включаючи паушальний внесок, – 50 млн руб. при площі до 2 тис. кв. м.

«Ми також ведемо переговори про франшизу в Росії і країнах СНД, – стверджує керівник відділу франшиз «Мастерславля» Клим Коротков. – Франчайзингові точки будуть називатися, наприклад, «Мастерокан», «Мастеробат», «Мастерши». Паушальний внесок – €100 тис (приблизно 7,6 млн руб.), роялті передбачаються в розмірі 3-5% доходу.

У вересні 2015-го в Росії з’явиться і KidZania: центр площею 10 тис. кв. м відкриється в торговому комплексі «Авіа парк» на Ходинському полі і, як передбачається, буде продавати близько 1 млн квитків на рік. Як повідомляв консультант проекту компанія Knight Frank, ексклюзивні права на розвиток мережі в Росії отримала компанія «Інновацій».

Проект KidZania

Перший edutainment-проект KidZania був відкритий в 1999 році в Мехіко Хав’єром Лопесом Анконой. В даний час у світі діє 16 KidZania в 13 країнах, 17-а буде відкрита в Москві у вересні 2015 року. Фінансові показники і структура власності мексиканської компанії не розкриваються.

За оцінками Nielsen, досліджувала зміни індексу лояльності до брендів після контакту з ним в KidZania, показник Top of Mind (перший названий респондентам бренд) щодо Toyota виріс в п’ять разів серед дітей і в шість разів серед дорослих відвідувачів KidZania.

Власником франшизи KidZania на всій території Росії стала компанія Innova. За словами операційного директора KidZania в Росії Артура Хачатурова, Innova вже уклала більше десяти контрактів з локальними та міжнародними брендами, майбутніми спонсорами кожного з модулів KidZania в Москві (назви їх поки не розкриваються). «Ми будуємо зменшений аналог Великого театру і будемо розвивати теми того, що дійсно пишається Росія: не совок і лубок, а, приміром, космос, – розповів РБК Хачатуров. – У нас вперше з’являться професія «космонавт» і справжні космічні капсули».

 
Источник

Добавить комментарий