➲ Російська IBM: як компанія з Омська має намір заробити на зберіганні даних

➲ Російська IBM: як компанія з Омська має намір заробити на зберіганні даних

Омська компанія «Промобит» Максима Копосова і Євгена Теплякова ризикнула вийти на конкурентний ринок систем зберігання даних. У 2014 році вона продала лише 60 серверів, але розраховує виділитися на тлі імпортних аналогів

Засновник «Промобита» Максим Копосов
Фото: Олег Яковлєв/РБК

Ядра і терабайти

Засновник «Промобита» Максим Копосов познайомився з комп’ютером у 8 років, а в 14 років, за його власними словами, «вже торгував залізом». Разом з Євгеном Тепляковым, з яким вони зараз совладеют компанією на паритетних засадах, у 2010 році зібрав з підручних матеріалів перший сервер для зберігання відео. Стаття Habrahabr.ru про американській системі хмарного зберігання даних Backblaze підштовхнула команду «Промобит» до створення подібного сервісу.

Перший дослідний зразок, який назвали Bitblaze, з’явився напередодні 2011 року і був проданий одному з омських онлайн-кінотеатрів. На його розробку пішло всього три місяці і кілька сотень тисяч рублів, розповідає Копосов: вистачило доходів від продажу послуг хостингу і видеостриминга. Сервер, оснащений процесором Intel, вийшов відносно дешевим: в мінімальній конфігурації (120 ТБ, 4-ядерний процесор з 8 Гб пам’яті) – 189 тис. руб., а в максимальній (240 ТБ, 8-ядерний процесор з 256 Гб) – 394 тис. руб. «Наше ноу-хау полягає в компонуванні стандартних деталей, балансі ефективності системи охолодження і енергоспоживання», – розповідає Копосов.

Успіхом у покупців, що вибирають звичні бренди, сервер спочатку не користувався, визнає підприємець, дуже вже конкурентний ринок. За прогнозами IDC, кількість інформації на планеті буде як мінімум подвоюватися кожні два роки та до 2020 року може досягти 44 трлн Гб. Річна вартість послуг зберігання даних до 2016 року зросте $34 млрд (близько 2,1 трлн руб. за курсом ЦБ на 2 березня), вважає Gartner. Російський сегмент цього ринку поки невеликий – всього 26 млрд руб. за підсумками 2013 року, лідером на ньому є американська EMC Corporation (37,1%), сильні позиції у HP, IBM і HDS. Пул російських розробників – приблизно 20 компаній, зокрема найбільших гравців, таких як Kraftway і Depo – займає не більше 5%, відзначає аналітик IDC Russia Михайло Попов. «Довіра до продукції напрацьовується роками і досить часто визначає вибір замовника, – додав він. – Зазвичай нові гравці починають з пропозицій вдосконалити та модернізувати вже існуючі рішення відомих вендорів».

Копосов і Тепляків стали активно брати участь у галузевих виставках, пропонувати тестування своїх серверів. В 2013 році їм вдалося продати 30 систем зберігання даних, в 2014-му – ще 60. Торішня виручка склала близько 7,8 млн руб., що приблизно вдвічі перевищує початкові інвестиції.

«Нам необхідно було зробити резервну систему зберігання даних великої ємності зі специфічними вимогами, а готові рішення не підходили, – розповів один з покупців, гендиректор компанії «Геолаб-ІТ», що займається інтерпретацією сейсмічних даних, Євген Курін. – Ми вибрали BitBlaze з-за високої щільності зберігання даних, енергоефективності та гнучкості в налаштуваннях системи».

Засновник «Промобита» Максим Копосов
Фото: Олег Яковлєв/РБК

Копосов стверджує, що, наприклад, питоме енергоспоживання в системі BitBlaze-60 становить всього 16 Вт на диск, що в середньому на 13% нижче, ніж у конкурентів: у HP Proliant – 29 Вт, у Dell PowerEdge – 21 Вт, а більш висока щільність компонування дисків дозволяє забезпечити середню вартість майже на 40% нижче, ніж у лідерів. Директор департаменту інноваційних ринків РВК Гульнара Биккулова підтвердила, що Bitblaze потрапив у важливу нішу: «Подібні системи зберігання допомагають заощадити недешеву площа центрів обробки даних і знизити вартість закінчених рішень».

Завдяки участі в черговому конкурсі «Промобит» вдалося домовиться про тестування своїх серверів з Mail.Ru Group. «Ми дійсно протестували одне з рішень Bitblaze, однак, на наш погляд, поки воно потребує доопрацювання, – повідомив віце-президент і технічний директор Mail.Ru Group Володимир Габрієлян. – Якщо сервіс буде допрацьований до влаштовують нас параметрів, ми готові розглянути варіанти співпраці». Серед плюсів рішення він відзначив хорошу систему вентиляції дисків в масиві і невисока питоме енергоспоживання. У березні «Промобит» сподівається надати їм обладнання на повторне тестування.

Протягом 2014 року «Промобит» також реалізував разові проекти з Yota, МТС та адміністрацією Омської області. «Великих проектів з Bitblaze реалізовано не було, але в цілому готові до співпраці», – зазначив представник МТС Сергій Становкин.

Bitblaze в цифрах

26 млрд руб. – російський ринок зберігання даних за підсумками 2013 року

3 млн руб. – сукупні інвестиції в проект

60 серверів продано в 2014 році

7,8 млн руб. – виручка від продажів

30% – рентабельність продажів

Джерело: IDC, «Промобит»

Ставка на Уралвагонзавод

Девальвація рубля сильно вдарила по собівартості Bitblaze: із зростанням курсу долара ціни на сервера в тих конфігураціях, які зазвичай замовляють клієнти, піднялася майже вдвічі – до 250 тис. руб., розповідає Тепляков. Це, за його словами, відкрило шлях до комерціалізації серверів на базі російського процесора «Ельбрус». Перший Bitblaze Rus з вітчизняним процесором («Ельбрус 2С+») у компанії створили влітку 2014 року, але його ціна виявилася вищою, ніж на базі Intel – 230 тис. руб. проти 130 тис. руб., зате девальвація цей перекіс вирівняла.

Копосов сподівається, що в поточних умовах попит на сервери на базі російського процесора посилиться з боку держсектора. «Наприклад, вендори, які використовують комплектуючі Intel, перестали постачати обладнання Уралагонзаводу, посилаючись на те, що він виробляє продукцію військового призначення», – зазначає підприємець. За його словами, переговори про тестування Bitblaze, крім Уралвагонзаводу, ведуться з КамАЗом і «Газпромом». «Нам на руку тренд на імпортозаміщення, – зізнається Тепляков. – Як і загальне зростання обсягу виконаних і даних, що зберігаються, у тому числі просте збільшення якості відео — і фотоконтенту у користувачів».

Виконавчий директор компанії Raidix, що розробляє програмне забезпечення для роботи систем зберігання даних, Сергій Розумовський зазначає, що Bitblaze може стати одним з ключових елементів у побудові систем зберігання повністю на російській елементній базі.

Копосов вважає, що щорічний 20%-й зростання зовнішнього ринку зберігання даних в Росії із-за зміни в законах прискориться до 50%. Тому в компанії зараз ведуться переговори з Фондом посівних інвестицій РВК про залучення інвестиції в організацію масового виробництва: воно здійснюється під замовлення на одному із заводів в Омську.

Компанія вже домовилася про залучення невеликого раунду інвестицій від фонду KamaFlow, каже підприємець. Гендиректор Kama Flow Едуард Адамян підтвердив факт інвестицій в «Промобит». «Ми надали їм перший транш у розмірі $200 тис.», – повідомив він РБК. За словами Адамяна, в Bitblaze їх привабило гарне технічне рішення по щільності зберігання даних і можливість його реалізації на російських комплектуючих. «В умовах, коли існують обмеження щодо закупівель для оборонних підприємств на іноземну систему зберігання даних, рішення «Промобит» особливо актуально, тому що дає потрібну альтернативу», – каже він.

Менеджер Almaz Capital Віктор Осика вважає, що у проекту Bitblaze є перспективи на російському ринку, але без власних софтверних або «залізних» інновацій вони виглядають не дуже привабливо. «Їх аналог у США – Backblaze – пішов сервісної моделі, надаючи послуги безперервного бекапа в хмарі, а не продаючи власне сервери», – зазначає Адвокат.

«Перспективні розробки апаратних рішень існуючих лідерів ринку зачіпають горизонти 2020-2025 років і оперують мільярдними витратами на розробку і впровадження, тому стартапу необхідно концентруватися на розробці програмного забезпечення для систем зберігання даних, на зароблянні найвищої ділової репутації та на надання послуг, пов’язаних із зберіганням і обробкою даних», – підсумовує Попов з IDC Russia.
Источник

Добавить комментарий